lørdag den 31. juli 2010

Steam - køb, download og spil. OPDATERET!


I min tidligere blogpost skrev jeg blandt andet om Spilogmedier.dk, hvor man kan downlåne spil, hvis ens bibliotek er tilmeldt tjenesten på samme måde som med for eksempel Netlydbog.dk.


Et ret godt og kommercielt alternativ er firmaet Steam, der er en internetbaseret amerikansk virksomhed, der blev startet i 2003 og siden er blevet temmelig populær.


Når man bliver kunde hos Steam, skal man downloade et program til sin computer og oprette en profil. Oplysningerne om ens profil bliver lagret hos Steam, så man således kan logge ind på sin profil på en hvilken som helst computer med adgang til internettet, sålænge computeren også har downloadet programmet.


Når man har en profil hos Steam, kan man købe og downloade adskillige spil, som også findes i den almindelige butikshandel. Der er selvfølgelig forskellige spærringer på spillene, så Valve, der er firmaet bag Steam, kan være sikre på, at der ikke bliver lavet ulovlige kopier af de spil, de sælger.


For øjeblikket leverer Steam kun spil til PC og MAC, men de vil senere på året levere spil til Playstation 3 også, hvor det første spil vil være Portal 2, der er efterfølgeren til kæmpesuccesen Portal. Der går også rygter om, at Steam vil begynde at levere spil til linuxbaserede pc'er, men det er altså kun rygter indtil videre.


Ret hurtigt er Steam blevet en kæmpesucces, men systemet har også været udsat for en del kritik. Blandt andet fordi man skal være online for at spille nogle af deres spil, ligesom nogle spil man køber i almindelige butikker kræver, at man opretter en Steamkonto og registrerer sit køb af spillet dér, inden man kan få lov til at spille det.


Til gengæld giver Steam ofte rabatter på de spil, de sælger online, man kan se, hvilke af ens venner, der spiller hvilke spil og man kan chatte med dem, ligesom opdateringer til ens spil bliver downloadet og installeret automatisk på en central server. Det samme gør de save games, man laver undervejs, når man vil gemme sin position i spillet. Alt dette er gratis.


Det er også muligt for spillecaféer og pc-caféer at indkøbe en licens til Steam, således at folk kan komme ind og spille spil. Måske er der samme mulighed for bibliotekerne? Det kunne være værd at undersøge. Så var der i hvert fald en nem måde at tilbyde adgang til en del spil på, som kunne spilles på biblioteket uden at man skal have styr på cd-rom'er og lignende.


Du kan læse mere om Steam på Wikipedia, og se Steams hjemmeside her.


Nederst på hver side kan du få et overblik over, hvilke firmaer, der leverer spil til Steam.

OPDATERING: Steam er et glimrende eksempel på, hvordan internettet kan ændre den måde, vi køber varer på, især kulturvarer. Tidligere gik man ned i en butik og købte et spil eller, hvis det gik vildt for sig, bestilte det over internettet og modtog det med posten en uge senere. Med Steam er der kommet en måde, hvorpå man kan købe og downloade et spil uden at have en fysisk udgave nogensteder, og på trods af denne "mangel" (mange foretrækker stadig at have en fysisk udgave som en slags sikkerhed), så vokser Steams kundebase sig altså større og større.
Samme forretningsmodel har man allerede set indenfor musik, hvor man blandt andet via iTunes har kunnet købe musikfiler. Men forretningsmodellen breder sig altså til andre medier såsom spil, film og bøger. Dog er der det aber dabei ved filmene, at de kræver en ret hurtig bredbåndsforbindelse, hvis man vil have dem downloadet hurtigt og i en god kvalitet for ikke at nævne muligheden for at streame filmene, altså at kunne se dem, imens de bliver downloadet. Det kræver som sagt ret hurtige bredbåndsforbindelser, og det er der ikke ret mange, der har endnu. Især ikke i USA, som for øjeblikket er det land, der driver markedet.
Med hensyn til download af bøger (e-bøger), så er det en forretningsmodel, der først nu er begyndt at vinde indpas. Allerede i 2001 var det muligt at købe og downloade e-bøger til pc'er og særlige e-bogslæsere, men det er altså først med blandt andet Amazons e-bogslæser "Kindle" og Sonys "Reader", at markedet rigtigt er kommet igang. For eksempel er Amazon nu begyndt at sælge flere e-bøger på månedsbasis end papirbøger.
Så digital distribution vinder altså mere og mere frem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar